0

Witamina B6 może zapobiegać nowotworom płuc

Witaminy, w odpowiednich ilościach i proporcjach, są nam niezbędne do życia. Wiedząc o tym, wielu naukowców prowadzi badania dotyczące wpływu ich niedoborów oraz suplementacji na zdrowie, także na choroby przewlekłe i nowotwory.

Analizy, których wyniki niedawno poznaliśmy, wskazują na ścisły związek witaminy B6 z nowotworami płuc. Nie tylko u osób palących ryzyko ich powstania znacznie spada, kiedy rośnie poziom B6 we krwi.

Badacze z Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem w Lyonie we Francji przeanalizowali stężenie witamin z grupy B oraz metioniny (aminokwas, składnik białek) w próbkach krwi prawie 400 pacjentów. Ostatecznie w tej grupie osób zdiagnozowanych zostało niecałe 900 przypadków nowotworów płuc.

Wyniki badań pobranych od nich próbek krwi porównane zostały następnie z wynikami dobranych pod względem kraju zamieszkania, płci, wieku oraz dnia pobrania próbki krwi, 1800 badanych, którzy nowotworów nie mieli.

Efekt jest bardzo wymowny: osoby, u których stwierdzono początkowo we krwi wyższe od średniej stężenie witaminy B6, były aż o 50% mniej narażone na nowotwór płuc.

Co równie ważne, ten sam wynik odnosił się zarówno do osób palących jak i niepalących, co oznacza, że witamina B6 chroni przed nowotworami płuc niezależnie od prowadzonego trybu życia. Jest to istotne zwłaszcza dla osób, które genetycznie obciążone są wyższym ryzykiem tej choroby.

Taki wynik sugeruje, że odpowiednie dawki witaminy B6 mogłyby stanowić ważny element profilaktyki antynowotworowej.

Istotne jest jednak, aby nie próbować suplementacji na własną rękę. Opracowanie odpowiedniej dawki wymaga przeprowadzenia kolejnych badań i ustalenia, jakie stężenie będzie optymalne w profilaktyce. Zbyt duże dawki bowiem mogą prowadzić do uszkodzenia nerwów, zwyrodnienia tkanki nerwowej, a w efekcie do osłabienia mięśni i problemów z koordynacją ruchową.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby spożywać częściej pokarmy mające dużą zawartość witaminy B6 – są to na przykład: brązowy ryż, tuńczyk, kurczak, jajka, kapusta, banany czy ziarna słonecznika. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 to 1,8 – 2,4 mg.

admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *