Medytacja sprzyja zdrowiu

We współczesnym zabieganym świecie narażeni jesteśmy na ciągły stres, którego nie mamy jak i kiedy odreagować. Tymczasem to właśnie odpoczynek i wyciszenie może pomóc naszemu organizmowi lepiej radzić sobie z obciążeniami psychicznymi, fizycznymi, a także emocjonalnymi.

Specjaliści coraz częściej wskazują, że dobrym sposobem na takie właśnie wyciszenie, relaks oraz utrzymanie dobrego samopoczucia może być medytacja. Warto się nią zatem zainteresować niezależnie od wyznawanego światopoglądu.

Dla wielu osób z naszego kręgu kulturowego medytacja kojarzy się z wyznawaniem obcej religii, stąd niechętnie często do niej podchodzimy. Jednak medytacja jest po prostu znanym w każdym wyznaniu sposobem na oderwanie się na chwilę od codziennych zajęć i problemów, wyciszenie wszechobecnego szumu i pośpiechu, a także znalezienie czasu na to, żeby poznać lepiej siebie i spojrzeć na wszystko odrobinę z boku.

Istnieje wiele sposobów medytacji, a każdy może wybrać coś dla siebie.

  • koncentracja – skupiamy się na wybranym obiekcie tak bardzo, aby wszystko inne przestało na chwilę mieć znaczenie; daje nam to możliwość oderwania się od wszystkich zewnętrznych czynników i pozwala umysłowi odpocząć.
  • wizualizacja – szeroko stosowana jest na przykład w psychoterapii, pozwala kierować myśli w określoną stronę, na przykład skupić się na celu, do którego dążymy i wyobrazić go sobie bardzo dokładnie, co zapewnia między innymi motywację do jego osiągnięcia.
  • medytacja ruchowa – znana głównie w kulturze wschodniej, polega ona na wykonywaniu określonych ruchów oraz ich układów; kiedy skupiamy się na ćwiczeniu, nasza psychika ma czas odpocząć od codziennych spraw.
  • skupienie na swoich myślach – koncentrujemy się na tym wszystkim, co w danym momencie przechodzi nam przez myśl, co w związku z tym czujemy; dzięki temu mamy okazję poświęcić kilka minut na lepsze poznanie samych siebie, określenie, co jest dla nas ważne, czego potrzebujemy, jak się czujemy w swoim życiu.

Wbrew pozorom do medytacji nie potrzebujemy jakichś szczególnych przygotowań, wystarczy nam kilkanaście minut dla siebie oraz spokojne, ciche miejsce, w którym dobrze się czujemy. Niezależnie bowiem od wybranej metody, medytacja daje nam możliwość odetchnięcia od problemów, a także uspokojenia się, dzięki czemu znacznie redukujemy poziom codziennego stresu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *